12.4.2022

Valgte elektrikeruddannelsen for at arbejde med bæredygtig energi

Vores lærling, Julie Karll, er netop vendt hjem fra Holland, hvor hun sammen med to medstuderende og undervisere fra Roskilde Tekniske Skole har været på en uges workshop om bæredygtig energi.

Valgte elektrikeruddannelsen for at arbejde med bæredygtig energi

Modeller, der drives af bæredygtig energi

Som en del af forberedelsen af workshoppen har Julie arbejdet på flere bæredygtige projekter, hvor hun er blevet udfordret til at tænke nyt og bygge små modeller, der skaber, lagrer og frigiver energi. Hun har sammen med sit hold lavet en model af et solcellepanel med små sten, som holder på den varme, solcellerne har genereret. På den måde fungerer stenene som et batteri. Modellen opvarmer vand, som kan bruges til radiatorer eller brugsvand, hvis man byggede den i stor skala. En anden model er en vandmølle, som udnytter strømmende vand/bølger til at drive en dynamo, som producerer strøm til en cykellygte.

”Det har været meget lærerigt at skulle arbejde med solceller og vores eget projekt, hvor vi selv skulle opfinde og bygge modellen. Man forstår tingene på en bedre måde, når man står med det mellem sine egne hænder. Faktisk valgte jeg elektrikeruddannelsen, for at kunne arbejde med bæredygtig energi, så jeg er glad for, at Roskilde Tekniske Skole valgte mig til projekterne”, fortæller Julie Karll.

Workshop i Holland

Begge modeller medbragte hun og sit team - bestående af tre kvinder, hvilket er helt ekstraordinært for branchen, til Holland. Her deltog de i et internationalt projekt, Edutrans, sammen med elever fra Holland, Danmark, Tyskland og Spanien. Alle deltagere havde medbragt forskellige modeller, der alle havde forskellige tilgange til bæredygtighed, og formålet var at præsentere modellerne for hinanden.

På workshoppen blev en række forskellige modeller præsenteret, som alle tog udgangspunkt i specifikke udfordringer for de forskellige deltagende lande. Holland havde eksempelvis medbragt en model på ”Vertical Gardening” til brug i et land med tæt befolkning og mindre plads til at dyrke afgrøder. I modellen havde de dyrket krydderurter i et lodret, lukket system, der måler luftfugtigheden og tilpasser lyset til dag og nat og på den måde skaber de mest optimale forhold for planterne. Spanien er et varmere land, og deres deltagere havde medbragt en varmepumpemodel til brug for køleteknik og ventilation. Modellen blev fremvist med VR-briller.

”Det var lærerigt for mig at skulle forklare andre om vores projekter og mærke, at man er 100% klog på opgaven. Alle de spørgsmål, de andre stillede, var alle nogen, vi havde overvejet og prøvet af undervejs. Det var også meget inspirerende at se de andre landes modeller og høre, hvordan de havde bragt nytænkning og bæredygtighed ind i deres projekter. Særligt projektet med ”Vertical Gardening” er noget, man kunne arbejde videre med”, afslutter Julie Karll.

Bæredygtighed - et fælles ansvar

Bæredygtighed og grøn omstilling er et stort fokusområde i SIF Gruppen. Det er vigtigt, at vi alle sammen tager ejerskab over den grønne omstilling og løfter i flok for at påvirke udviklingen i den rigtige, bæredygtige retning.

HR og Lærlingeansvarlig i SIF Gruppen, Anette Lok Pless uddyber: ”Derfor er det fedt, at de unge lærlinge har lyst til at tage på sådan en workshop-rejse, netop fordi de interesserer sig for bæredygtighed. Det er trods alt dem, der er samfundets fremtid, så vi glæder os til, at hun deler sin nye erfaring internt både med vores lærlinge og med de øvrige kollegaer.”

SIF Gruppen · Generatorvej 12, 2860 Søborg · Tlf. 39 750 750 · sif@sif.dk